خواص زردآلو برای سلامتی | خواص زردآلو | سلامت قلب | ضد سرطان


زردآلو با نام علمی پرونوس آرمنیاکا، یک میوه مقوی از خانواده گلسرخیان است. نام علمی این میوه به ارمنستان مربوط می‌شود و بسیاری باور دارند این میوه ابتدا به آنجا تعلق داشته است.

خواص زردآلو برای سلامتی

زردآلوها معمولا زرد یا نارنجی هستند و بخشی از آن‌ها به قرمزی می‌زند. مزه آن هم چیزی بین آلو و هلو است، یعنی میوه‌هایی که به هم نزدیک هستند. در این مطلب از مجله دلتا به بررسی خواص زردآلو برای سلامتی می‌پردازیم.

خواص زردآلو برای سلامتی چیست

خواص زردآلو برای سلامتی

فواید زردآلو برای سلامتی را می‌توان حاصل تراکم بالای مواد مغذی در آن دانست. برخی از این فواید شامل موارد زیر می‌شوند:

سرطان

زردآلو میوه‌ای سرشار از آنتی اکسیدان است. رادیکال‌های آزاد معمولا در اثر آلودگی، اشعه خورشید یا سایر شرایط محیطی ایجاد می‌شوند و با ایجاد مانع بر سر راه فرآیند رشد سلول، منجر به ایجاد تغییرات DNA در سلول‌ها می‌شوند. این فرآیند باعث می‌شود سلول‌های سرطانی در بدن ایجاد شوند. پس به طور مستمر زردآلو مصرف کنید تا از خود در برابر سرطان محافظت کنید.

خواص و فواید زردآلو برای سلامتی

سلامت چشم

مواد غذایی‌ای که سرشار از ویتامین A، C، کاروتنوئیدها و بتاکاروتن هستند می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های چشمی را کاهش بدهند. تاثیر رادیکال‌های آزاد در تحلیل قوای چشم گاهی ممکن است منجر به آب مروارید شود. همچنین ممکن است مانع رسیدن خون به چشم‌ها شوند و بیماری تباهی لکه زرد را ایجاد کنند. سطح بالای بتاکاروتن، جریان خون به چشم‌ها را بهبود می‌بخشد و از بیماری تباهی لکه زرد که مربوط به سن می‌شود، جلوگیری می‌کند.

خواص زردآلو برای سلامتی ، سلامت چشم

یبوست

زردآلو حاوی مقدار زیادی پکتین، نوعی فیبر محلول است که به درمان یبوست کمک می‌کند. این میوه اغلب به بیمارانی که از سندرم روده تحریک پذیر و یبوست رنج می‌برند توصیه می‌شود. تراکم این فیبرها در مدفوع، تخلیه روده را آسان‌تر می‌کند. این فیبرها از طریق فعالسازی لوله گوارشی در دستگاه گوارشی، حرکات روده را تنظیم می‌کنند. بالا بودن میزان فیبر موجود در زردآلو، در سلامت روده بزرگ هم نقش مهمی ایفا می‌کند.

خواص زردآلو برای سلامتی، یبوست

سلامت استخوان

زردآلو تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد استخوان‌ها را در خود دارد. بنابراین مصرف منظم زردآلو، بی‌تردید باعث رشد و تقویت استخوان‌ها می‌شود. مصرف این میوه از بیماری‌های ناشی از افزایش سن از جمله پوکی استخوان نیز جلوگیری می‌کند. ویژگی ضد التهاب زردآلو هم موجب کاهش التهاب در بدن و دردهای آرتروزی و نقرس می‌شود.

سلامت استخوان

سلامت قلب

زردآلو میوه‌ای مناسب برای حفظ سلامت قلب محسوب می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف غذاهایی با ویتامین c بالا، میزان ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. سطح بالای فیبر غذایی موجود در این میوه، کلسترول اضافی درون عروق را پاکسازی می‌کند و فشار روی قلب را کاهش می‌دهد.

سلامت استخوان

کم خونی

زردآلو منبعی سرشار از آهن است؛ ماده‌ای که نقشی حیاتی در تشکیل هموگلوبین در بدن ایفا می‌کند. علاوه بر این، زردآلو حاوی مس نیز هست که به جذب آهن کمک می‌کند. این ماده به جریان خون در بدن و بنابراین جلوگیری از ابتلا به کم خونی، کمک می‌کند.

کاهش وزن

زردآلو میوه‌ای با کالری پایین است که می‌تواند مکمل خوبی در رژیم غذایی لاغری باشد. هر صد گرم زردآلو شامل ۴۵ کالری است و فیبر محلول موجود در این میوه، به جذب آب کمک می‌کند و باعث می‌شود شکم برای مدت طولانی‌تری سیر باشد. فیبر همچنین موجب می‌شود تا غذا در دستگاه گوارشی سریع‌تر حرکت کند.

کاهش وزن

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب ۵ ماده‌ غذایی که سوخت‌وساز بدن را کاهش می‌دهند را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن



Source

دیدگاهتان را بنویسید