مواد غذایی مضر و مفید برای استرس | مدیریت استرس | ضد اضطراب


استرس یکی از عوامل تاثیرگذار بر شیوه زندگی است که رژیم غذایی متعادل و تمرین تنفس عمیق از روش‌های کنترل آن محسوب می‌شود. چرا که مواد غذایی به واسطه ویتامین‌ها و املاح موجود، می‌توانند در کاهش استرس نقش داشته باشند.

مواد غذایی مضر و مفید برای استرس

یک رژیم غذایی متعادل در حفظ سلامت و کمک به کاهش استرس اهمیت زیادی دارد. برخی غذاها و نوشیدنی‌ها مانند یک محرک قوی در بدن عمل می‌کنند. این دسته از غذاها به طور مستقیم سبب بروز استرس می‌شوند. در این مطلب از مجله دلتا با مواد غذایی مضر و مفید برای استرس آشنا می‌شوید.

مواد غذایی موثر در تشدید علائم استرس

  • چای
  • قهوه
  • کاکائو
  • شکلات
  • نوشیدنی‌های حاوی جوش شیرین و نوشابه‌های کولا
  • غذاهای آماده و فرآوری شده
  • شکر
  • غذاهای سرخ شده و چرب

مواد غذایی موثر در تشدید علائم استرس

مواد غذایی موثر در کاهش استرس

غذاهای دارای فیبر بالا

استرس سبب ایجاد گرفتگی عضلانی و یبوست می‌شود. در این‌گونه موارد توصیه می‌شود غذاهای فیبردار مصرف کنیم تا حرکات دستگاه گوارش تنظیم شده و عملکرد روده بهبود یابد. در غذای روزانه ما باید دست کم ۲۵ گرم فیبر وجود داشته باشد. میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات سبوس‌دار از منابع بسیار خوب فیبر محسوب می‌شود. مواد غذایی دارای فیبر مانند:

  • گلابی
  • توت فرنگی
  • آووکادو
  • سیب
  • تمشک
  • کلم بروکلی
  • کنگر فرنگی
  • لپه
  • نخود فرنگی
  • پاپ کورن
  • بادام
  • دانه چیا

غذاهای حاوی کربوهیدرات بالا

کربوهیدرات‌ها سبب آزاد شدن ماده سروتونین در مغز شده و آرامش می‌شود. مواد غذایی حاوی کربوهیدرات عبارتند از:

  • برنج قهوه‌ای
  • باک ویت یا گندم سیاه
  • لوبیا قرمز
  • عدس
  • کینوآ
  • جو دو سر
  • آرد گندم کامل آرد گندم کامل
  • موز

به خاطر داشته باشیم مصرف بالای مواد غذایی نشاسته‌ای می‌تواند موجب اضافه وزن و چاقی شود.

سبزی‌ها

تولید سروتونین در مغز به نوع تغذیه بسیار حساس است. مصرف بیشتر سبزی ‌ها تولید سروتونین را در مغز افزایش می‌دهد و به ما کمک می‌کند تا بر استرس خود غلبه کند.

مواد غذایی مضر و مفید برای استرس چیست

پیشنهاد مطالعه: مطلب دمنوش‌های معجزه‌گر برای کم‌خونی را بشناسید را بخوانید.

دانلود اپلیکیشن

















Source

دیدگاهتان را بنویسید