کم کاری تیروئید و هر چیزی [ باید/ نباید] بیا بخوریم


با لبهای افتاده ، از ترازوی دیجیتالی که یکی از دوستانم در روز تولدم به من داده بود پایین آمدم.

من از این مقیاس به خوبی استفاده نکردم تا زمانی که آن را برای مدتی احساس کردم حجم من در حال افزایش است و احساس سنگینی خاصی داشتم.

و از همه وحشتناک تر لباسم مناسب نبود

از طرفی روح و جسمم رنج می برد خستگی مداوم بوده است. حتی صبح هایی که از خواب بیدار می شدم انگار یک کامیون 18 چرخ از رم عبور کرده بود یا مثل پوست کندن زمین تا صبح بود.

جالب بود که تمام زندگی من تماشا می کرد و نمی دانستم چه چیزی باعث شده که من اینقدر بی حال و کسل باشم. یک روز خواهرم به من پیشنهاد داد که به دکتر بروم و از او بخواهم تیروئید مرا بررسی کند. البته باید خشکی ، نفخ و سردی بدنم را نیز به علائم آن اضافه کنم.

خواهرم مستقیم از آب بیرون رفت.

تنها مشکل این پروانه کوچک است که جلوی گردن می نشیند. غرق نشوید که چقدر سوزش برای احساس سلامت یا شادابی یا دور شدن از آن احساسات خوب بسیار عالی است.

اگر دائماً احساس خستگی و کمبود انرژی می کنید و با سایر احساسات مخالف مبارزه می کنید ، باید بیشتر به این پروانه کوچک یا غده تیروئید توجه کنید.

کم کاری غده تیروئید را تجربه کنید

باید بدانیم که غده تیروئید یک سری هورمون ترشح می کند. هورمون های یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) محصولات این غده هستند که نقش مهمی در سلامتی ما دارند.

این هورمون ها به شدت تحت تأثیر متابولیسم و ​​تعادل شیمیایی بدن ما هستند. از سوی دیگر ، آنها همچنین در کنترل عملکردهای حیاتی مانند دمای بدن و ضربان قلب م effectivenessثر هستند. گویی آنها دستور زندگی و اطاعت نکردن از اعضای بدن ما را می دهند (1).

اما مواقعی وجود دارد که این غده به آرامی رشد می کند و نمی تواند به اندازه کافی T3 و T4 بسازد. در مواقعی مانند تظاهرات اختلالات خود ایمنی (سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را که به غده تیروئید حمله می کنند آزاد می کند) ، تحت پرتودرمانی ، مصرف برخی از داروها و درمان پرکاری تیروئید (اغلب با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید) هدف آنها عادی سازی عملکرد تیروئید است. (که می تواند منجر به تولید بیش از حد هورمون های تیروئید شود) ، جراحی تیروئید که تمام یا قسمتی از غده تیروئید را حذف می کند و بارداری برخی از شرایطی که غده تیروئید ما را تضعیف می کند (2) ما نیز خسته و بی حال می شویم و ما فقط می خواهیم آرامش داشته باشیم.

اما اصلا نترسید

درست است که کم کاری تیروئید درمان خاصی ندارد ، با این حال ، این پروانه کوچک قرار نیست به یک هیولای خطرناک تبدیل شود. این یک بیماری کاملاً کنترل شده است و زندگی مسالمت آمیز با آن بسیار آسان است. کافی است بدانید چگونه با آن برخورد کنید و چه چیزی بخورید و چه چیزی نخورید.

چگونه می توان کم کاری تیروئید را با رژیم غذایی جبران کرد؟

از یک طرف خسته شوید ، با من همراه شوید تا درباره بایدها و نبایدهای رژیم تیروئید وستون به شما بگویم. دانستن این موارد و کار بر روی آنها حتی می تواند شما را از مصرف بیش از حد هورمون ها و داروها نجات دهد.

  • ابتدا آب تمیز را روی دستان خود بریزید هیچ رژیم غذایی مشخصی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد. برای کاهش عوارض جانبی ، داشتن رژیم غذایی متعادل کافی است. این رژیم متعادل نه تنها مواد مغذی ضروری بدن را تامین می کند بلکه از کمبودهای ناشی از کمبود مواد معدنی نیز جلوگیری می کند و سلامت ما را تضمین می کند (3).
  • کالری مورد نیاز بدن خود را به طور هوشمند هدایت کنید. تصور نکنید که باید وزن کم کنید. اما کنترل وزن و کالری دریافتی بسیار مهم است (4). زیرا همه می دانیم که چاقی یک اختلال تیروئیدی است که هورمون های مورد نیاز بدن ما را مانند گذشته تولید نمی کند.
  • ممکن است لازم باشد میزان کالری خود را در یک نوت بوک یا با استفاده از یک برنامه ثبت کنید.
  • اگر فکر می کنید افزایش وزن شما بسیار کند است و لاک پشت به جلو حرکت می کند ، بهتر است 250 کالری در روز کاهش دهید. اما اگر متوجه شدید که سریعتر و آشکارتر در حال افزایش وزن هستید ، این کاهش کالری را به 500 کالری در روز افزایش دهید.
  • پروتئین بدون چربی بخورید. برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل ، باید از میزان پروتئینی که هر روز می خورید آگاه باشید. زیرا پروتئین ها عناصر ضروری و ضروری بسیاری از عملکردهای بدن را تأمین می کنند (5). به همین دلیل است که من می گویم پروتئین بدون چربی بخورید زیرا کالری کمتری دارد و به شما کمک می کند تا کالری مورد نیاز خود را به راحتی کنترل کنید (6).
  • کارشناسان پروتئین هایی مانند ماهی ، صدف ، مرغ ، تخم مرغ ، لبنیات کم چرب و حبوبات را توصیه می کنند.
  • میوه ها و سبزیجات اجزای اصلی رژیم متعادل شما هستند. اطمینان از وجود آنها در رژیم غذایی به شما کمک می کند کالری کمتری دریافت کنید در حالی که هنوز مواد مغذی دیگر مانند ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر را تأمین می کنید.
  • غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید برای اطمینان از متعادل بودن آن. 100٪ غلات کامل یک افزودنی کامل و مغذی برای عادات غذایی شما است. زیرا حاوی تمام اجزای غلات کامل است و این باعث می شود از نظر فیبر ، پروتئین و بسیاری از مواد مغذی دیگر بهتر از دانه های فرآوری شده عمل کند (7).
  • غذاهایی مانند جو دوسر ، جو دوسر ، نان های سبوس دار و برنج قهوه ای غلات کامل محسوب می شوند.
  • میزان مصرف سویا را کاهش دهید.

صحبت های زیادی در مورد خوردن سویا در زمان کم کاری تیروئید وجود دارد. اما هنوز هیچ دلیل قانع کننده ای برای حذف کامل آن از رژیم غذایی این افراد وجود ندارد (8). سویا اغلب به عنوان پروتئین دیگری در نظر گرفته می شود ، بنابراین حذف آن دشوار است (9). بنابراین بهتر و کافی است که مصرف آن را محدود کنیم. غذاهایی که سرشار از سویا هستند و باید با احتیاط مصرف شوند عبارتند از: ناگت مرغ ، هات داگ ، شیر سویا ، ماست سویا ، سس سویا و آجیل سویا (10).

  • چندین ماده معدنی وجود دارد که باید آنها را در رژیم غذایی خود قرار دهید. ید، سلنیوم و روی برای عملکرد خوب تیروئید ، سه عنصر ضروری مورد نیاز است.

ید (I) : این ماده معدنی ارزشمند نقش مهمی در تولید هورمون های تیروئید دارد. به طور طبیعی ، کمبود آن می تواند منجر به تنبلی و کم کاری تیروئید شود (11). بنابراین توصیه می کنم اگر کمبود ید دارید ، حتماً از نمک یددار در رژیم غذایی خود استفاده کنید. یا غذاهای غنی از ید را در رژیم غذایی خود قرار دهید. غذاهایی مانند غذاهای دریایی (ماهی آزاد ، ماهی تن و میگو) ، شیر و تخم مرغ (12).

سلنیوم (Se) این عنصر همچنین فعالیت هورمون های تیروئید را تحریک می کند. یکی دیگر از خواص شگفت انگیز این ماده معدنی ، خواص آنتی اکسیدانی آن است که از غده تیروئید ما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. آجیل برزیلی ، ماهی تن ، ساردین ، ​​تخم مرغ و لوبیا همه غذاهای غنی از سلنیوم هستند.

سینک (روی) عملکرد روی شبیه به سلنیوم است فعال سازی هورمون های تیروئید همچنین روی نشان داده شده است که نقش مهمی در تنظیم TSH دارد. TSH هورمونی است که به تیروئید دستور می دهد هورمون های خود را آزاد کند (13).

صدف ، گوشت گاو و مرغ سرشار از روی هستند و این غذاها را در رژیم غذایی روزانه خود حذف نکنید (14).

بنابراین نتیجه می گیریم که مخلوطی از تخم مرغ (خوب است که از آن استفاده کنید. زیرا زرده پر از ید و سلنیوم و سفیده تخم مرغ پر از پروتئین است) ، مرغ ، گوشت گاو و ماهی ، بیشتر میوه ها (از جمله توت ، موز ، پرتقال و گوجه فرنگی (سبزیجات و اسفناج ، محدودتر و پخته تر) ، غلات ، محصولات لبنی و نوشیدنی های بدون کافئین می توانند رژیم غذایی کاملی ایجاد کنند.

به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد این سه ماده معدنی می تواند غده تیروئید را مسموم و حتی بیشتر آسیب برساند. بنابراین از این مواد معدنی بدون داروهای تخصصی استفاده نکنید. تا زمانی که روی بوم بیفتید.

  • بزها ترکیباتی هستند که به ماهیانی که تیروئید آنها خسته است آسیب می رسانند. در حقیقت ، گواتروژن ها عملکرد طبیعی غده تیروئید را مختل می کنند.

جالب است بدانید که نام این کودها از گواتر گرفته شده است. شاید بدانید که گواتر بزرگ شدن غده تیروئید است. می توان گفت که کم کاری تیروئید یکی از مشکلات است (15).

غذاهای حاوی این کود عبارتند از:

  • سبزیجات خاص مانند کلم ، کلم بروکلی ، کلم پیچ ، کلم پیچ و اسفناج.
  • میوه ها و گیاهان نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین ، هلو و کاه.
  • غذاهای مبتنی بر سویا

خوب است بدانید که پخت این غذاها کود گواتر را فعال می کند (16). اما در هر صورت ، باید میزان مصرف این محصولات را محدود کنید.

  • لطفاً از غذاهای فرآوری شده برخوردار شوید. زیرا آنها قرار است برای مدت طولانی از لیست غذای شما حذف شوند. همه می دانیم که این غذاها بسیار کالری بالایی دارند و وزن شما را افزایش می دهند.

4 نکته مهم برای کم کاری تیروئید :

  • استراحت کافی را فراموش نکنید. زیرا خواب کمتر از 7 تا 8 ساعت با افزایش چربی شکم همراه است.
  • از خوردن معقول استفاده کنید. این بدان معناست که هنگام غذا خوردن به آنچه می خورید توجه کامل داشته باشید. این به شما در کاهش وزن به دلیل مشکلات تیروئید کمک می کند.
  • با یوگا و مدیتیشن استرس را از خود دور کنید. این مسکن استرس وزن شما را در وضعیت ثبات و سلامت نگه می دارد.
  • به طور متوسط ​​می توانید کربوهیدرات خود را کاهش دهید. اما به هیچ وجه رژیم کتوژنیک کربوهیدرات های بسیار کمی را در رژیم غذایی خود قرار ندهید. زیرا کمبود کربوهیدرات منجر به کاهش سطح هورمون های تیروئید می شود.

من تمام تلاش خود را کردم تا دانش و تجربه خود را در مورد چگونگی زندگی مسالمت آمیز با کم کاری تیروئید با شما به اشتراک بگذارم. اگر اطلاعات یا اطلاعاتی دارید ، خوشحال می شوم اینجا به شما بگویم تا بتوانیم بیشتر از یکدیگر یاد بگیریم.

وبسایت https://mdiet.ir
نوشته ایجاد شد 2716

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مرتبط

متنی که میخواهید برای جستجو وارد کرده و دکمه جستجو را فشار دهید. برای لغو دکمه ESC را فشار دهید.

بازگشت به بالا